Hagyomány, egyszerűség, minőség – ezzel a három szóval foglalható össze a Magyarországi Református Egyház új arculata. Elkészült az arculati kézikönyv, ez alapján fokozatosan egységesítik a korábban használt elemeket, miközben a címer megmarad. Összegyűjtöttük, mit érdemes tudni az új logóról és az egységes arculatról.

Bár a Magyarországi Református Egyház jól ismert címere már 85 éve jelenik meg az egyházi kommunikációban, a részletgazdag jelkép használata bonyolulttá vált a hétköznapokban, ezért egyre komolyabb igény mutatkozott egy kifejező logó iránt.

A logónak formailag jóval sűrítettebb tartalmat kell rejtenie, mint a címernek, és a funkciója sem ugyanaz. Míg az utóbbira a heraldika szabályai vonatkoznak, előbbi feladata, hogy könnyen felismerhető és beazonosítható legyen – ezért is vállalkoztak nehéz feladatra a logópályázat résztvevői.

„Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy a Magyarországi Református Egyház címere megmarad, a logó mellette »él« majd” – hangsúlyozta Gér András zsinati tanácsos. Mint mondta, nélkülözhetetlen egy egyszerű logó és egységes arculat, ami kifejezi az egyházat, és utal arra a szellemiségre, amit a reformátusok képviselnek.

Az arculat egy közösség vagy cég azonosítására szolgáló külső jegyek összetett rendszere, az a megjelenés, mely segít felismerni az adott szervezetet. Az egységes és átgondot arculat kiegészíti a személyes megjelenést, ezért szinte minden komoly szervezet a kor követelményeinek megfelelő, karakteres arculattal bír.

Az előző év végén felkért hat tervezőből négy készítette el arculati tervét, ezek név nélkül kerültek az Elnökségi Tanács elé, ahol végül Szabó Eszter letisztult bronz csillagát választották az egyház új logójának. „A kiválasztott terv hűen tükrözi azokat a jegyeket, amelyeket szeretnék közvetíteni: hagyomány, egyszerűség, minőség” – tette hozzá a zsinati tanácsos.

Utat mutat

„A legfontosabb motivációm az volt, hogy valóban legyen egy jó arculata az egyháznak, ami a javát szolgálja. Nekem ez szívügyem” – fogalmazott Szabó Eszter egy korábbi interjúban. A tervező azt vallja, egy logó elsődleges célja, hogy nagyon gyorsan és egyértelműen közvetítsen üzenetet, ezért olyan logót szeretett volna tervezni, ami ezer szállal kötődik a reformátussághoz – így választotta végül a félreérthetetlen csillagot.